De CRM-strijd barst los:
Cirqll vs Pipedrive

Ben je op zoek naar een CRM-systeem en twijfel je tussen Pipedrive en Cirqll (het Nederlands alternatief)? In deze vergelijking helpen we je bij het maken van de juiste keuze voor jouw situatie. Want hoewel beide systemen uitstekende CRM-tools zijn, hebben ze elk hun eigen sterke punten.
Geen betaalgegevens nodig

Deze onmisbare functies zitten in Cirqll én Pipedrive
Beide systemen bieden een stevige basis voor je klantrelaties en sales. Ze delen een aantal kernfuncties die essentieel zijn voor effectief klantbeheer en verkoopprocessen in het MKB. Hieronder zie je welke functionaliteiten je in zowel Cirqll als Pipedrive vindt.
Pipeline management
Beide systemen bieden een overzichtelijke (sales)pipeline waar je al je verkoopkansen kunt volgen. Dit helpt je om meer omzet te halen door potentiële deals beter in beeld te krijgen en geen kansen te missen.
- Verkoopkansen bijhouden en beheren vanaf het eerste contact
- De voortgang van elke kans eenvoudig volgen met duidelijke stappen
- De pipeline effectief beheren met reminders en deadlines
- Direct zien in welke fase elke potentiële klant zich bevindt
- Financiële voorspellingen maken op basis van je pijplijn
- Verkoopdoelen stellen voor jezelf en je team
Relatiebeheer
Op één plek vind je alle essentiële tools om diepgaand inzicht te krijgen in je leads en klanten. Dit zorgt voor een gevoel van rust binnen je bedrijf en je hoofd. Want of je nu op kantoor bent of onderweg, alle klantinformatie staat op één centrale plek waar je altijd bij kan.
Qua concrete uitvoering van de relatiebeheerfunctionaliteiten verschillen Cirqll en Pipedrive wel. Dit hangt vooral samen met welk pakket je bij Pipedrive kiest. Een budget versie (in prijs vergelijkbaar met Cirqll) of een duurder pakket.
- Bedrijven en contactpersonen toevoegen en beheren
Anders dan bij Pipedrive, biedt Cirqll standaard onbeperkte opslag van bedrijven en contactpersonen in alle abonnementen. Pipedrive werkt daarentegen met limieten per pakket, bijvoorbeeld 3.000 openstaande deals in het Essential pakket en 10.000 in het Advanced pakket. Wil je meer contacten beheren in Pipedrive? Dan moet je upgraden naar een duurder abonnement. Bij Cirqll krijg je deze flexibiliteit zonder extra kosten, ongeacht welk pakket je kiest.
- Verslagen en notities van gesprekken en meetings bijhouden
In beide CRM’s kun je gespreksverslagen en notities overzichtelijk vastleggen. Cirqll legt extra nadruk op een intuïtieve workflow die je automatisch herinnert aan het maken van notities na een belafspraak, en zorgt dat alles – verslagen, notities en e-mails – op één centrale plek bewaard wordt. Pipedrive biedt naast basisfunctionaliteit voor notities in duurdere pakketten ook geavanceerde functies voor gespreksregistratie via telefoonintegraties.
- Taken en activiteiten plannen
In beide systemen kun je dus taken en activiteiten inplannen en bijhouden. Cirqll heeft een meer intuïtieve, eenvoudige aanpak gericht op relatiebeheer, terwijl Pipedrive een uitgebreidere maar complexere aanpak heeft in duurdere pakketten met meer opties voor automatisering van taken en activiteiten.
- Bijlagen en documenten toevoegen
Upload bijvoorbeeld een uitgebrachte offerte, factuur of een afgesloten contract en koppel deze aan een klant. Zo bewaar en beheer je alle klantinformatie centraal op één plek. Beide CRM’s hebben dit goed voor elkaar.
- Reminders en klantalarm
Je krijgt automatisch een seintje als er actie nodig is, zodat je nooit meer een belangrijke follow-up of deadline mist. Beide systemen sturen je ’s ochtends een e-mail die je herinnert aan openstaande taken. Bij Cirqll krijg je bovendien via het klantalarm een geheugensteuntje voor je belangrijkste klanten. Zo’n alarm zit in geen enkel pakket van Pipedrive.

Sales

Cirqll en de duurdere pakketten van Pipedrive helpen je bij het behalen van je verkoopdoelen. Niet door het werk van je over te nemen (helaas ;-)), maar door structuur, overzicht en inzichten te bieden in je verkoopproces.
- Stel verkoopdoelen
Bekijk de voortgang van je verkoop en de verwachte omzet op je dashboard.
- Automatische workflows
Beide systemen bieden workflows, maar met een andere focus. Cirqll automatiseert vooral praktische zaken zoals herinneringen en taaktoewijzingen, zodat jij je kunt richten op persoonlijk contact. Pipedrive gaat een stap verder in de duurdere pakketten (€49 tot €129 p/mnd) verder met steeds uitgebreidere e-mailmarketing mogelijkheden en het automatiseren van werkprocessen.
- Contractbeheer met looptijd en alert
Heb je klanten die je dienst in een abonnementsvorm afnemen of met een tijdelijke overeenkomst? Dan krijg je in Cirqll een seintje zodat je op tijd in gesprek gaat met je klant over verlenging. Deze functie zit ook in Pipedrive, met uitzondering van het goedkoopste pakket.
Koppelingen en integraties
Synchronisatie met Google Calendar en Outlook agenda
Via een API en Make/Zapier kun je beide CRM’s koppelen
Koppel zowel Cirqll als Pipedrive via API’s of Zapier/Make met je essentiële bedrijfssoftware: van boekhoudsystemen en e-mailmarketing (zoals Active Campaign/MailBlue) tot Microsoft Teams en Zoom. Zo houd je het CRM overzichtelijk terwijl je toch alle tools naadloos met elkaar verbindt. Dit sluit perfect aan bij de filosofie van Cirqll: gebruik gespecialiseerde tools voor specifieke taken, maar hou ze allemaal verbonden zodat je alles (en meer) kan dan de meest uitgebreide CRM’s.
KvK-integratie om automatisch bedrijfsgegevens in te laden
Standaard in Cirqll, optionele koppeling in Pipedrive.

Mobiele app
Het maakt niet uit waar je bent, je kunt altijd je CRM bijwerken. Op je laptop, tablet of mobiel.
Mobiele apps voor iOS en Android
Bekijk en bewerk klantgegevens onderweg
- Maak notities tijdens of direct na een klantbezoek
De verschillen tussen Cirqll en Pipedrive
Een belangrijk verschil zit in de filosofie. Pipedrive ontwikkelt zich steeds meer richting een alles-in-een-systeem, terwijl Cirqll bewust kiest voor focus op klantbeheer. Cirqll gelooft erin dat je beter dedicated tools kunt gebruiken voor specifieke taken (zoals e-mailmarketing) en je CRM puur voor relatiebeheer en sales kunt inzetten.
Waar Cirqll in uitblinkt
Op één plek vind je alle essentiële tools om diepgaand inzicht te krijgen in je leads en klanten. Dit zorgt voor een gevoel van rust binnen je bedrijf en je hoofd. Want of je nu op kantoor bent of onderweg, alle klantinformatie staat op één centrale plek waar je altijd bij kan.
Qua concrete uitvoering van de relatiebeheerfunctionaliteiten verschillen Cirqll en Pipedrive wel. Dit hangt vooral samen met welk pakket je bij Pipedrive kiest. Een budget versie (in prijs vergelijkbaar met Cirqll) of een duurder pakket.
Werk simpel samen in teams
Als je met een team werkt, wil je natuurlijk dat iedereen efficiënt kan samenwerken in je CRM. Bij Cirqll zit deze functionaliteit standaard in elk pakket. Je kunt (sub)taken toewijzen aan teamleden, interne notities achterlaten, collega’s taggen met @mentions en activiteiten delen. Dus gaat een teamlid op vakantie, of is iemand ziek? Dan kan een collega eenvoudig zien welke taken prioriteit hebben en deze overnemen.Ook handig is dat het logboek laat zien wie welke wijzigingen heeft gemaakt. En met het rechtenbeheer bepaal je als eigenaar wie welke onderdelen kan inzien en bewerken. Pipedrive biedt vergelijkbare teamfuncties, maar voor de meeste geavanceerde samenwerkingsopties moet je upgraden naar minstens het Professional pakket van €69 p/mnd per gebruiker, terwijl het in Cirqll slechts €22,50 p/mnd kost per gebruiker. Hoe groter het team, des te harder het prijsverschil oploopt.
Jouw CRM-data blijft veilig op Nederlandse grond
Een belangrijk verschil met Pipedrive is dat Cirqll een Nederlands CRM-systeem is dat ontwikkeld en beheerd wordt door een Nederlands team. Dit biedt meer dan alleen een vertrouwd gevoel, het heeft ook praktische voordelen.Al je bedrijfsgegevens worden opgeslagen op servers in Nederland, waardoor je automatisch voldoet aan de Europese privacywetgeving (AVG). Je hebt geen gedoe met dataopslag in het buitenland of zorgen over internationale privacyregels. Je data wordt ultraveilig opgeslagen in Nederland.
- Telefonische support voor iedereen
Heb je een vraag? Dan zit je niet vast aan een internationaal helpdesksysteem, maar kun je gewoon in het Nederlands terecht bij het team achter Cirqll. Bij Pipedrive zit je bij de goedkoopste pakketten vast aan chatbots en online supporttickets. Bij Cirqll kan je gewoon even bellen en mailen als je een vraag hebt. Je wordt niet lastig gevallen met geautomatiseerde reacties, ellenlange keuzemenu’s of lange wachttijden: je krijgt direct een Nederlands team aan de lijn dat je verder helpt. En dat kan bij Cirqll, zonder gedoe met supportniveaus of extra kosten.
- Intuïtieve interface met een vleugje fun
Cirqll houdt het lekker overzichtelijk. Je vindt snel wat je zoekt in het CRM, of het nu gaat om je klantgegevens, je verkoopkansen of je dashboard. Leuk detail: bij een gewonnen deal verschijnt er een gouden beker-icoon in beeld. Waar Cirqll bewust kiest voor deze eenvoudige maar effectieve aanpak, is Pipedrive door de jaren heen een andere weg ingeslagen. Zij hebben steeds meer optionele functionaliteiten toegevoegd aan hun CRM-systeem, wat het wel veelzijdig maar ook een stuk complexer maakt om mee te werken.


- Interactieve landkaart:
plan simpel je bezoek aan klanten en kansrijke leads
De interactieve landkaart maakt het eenvoudig om je klantbezoeken efficiënt te plannen. Ga je op bezoek bij een klant? Check dan direct welke (potentiële) klanten er op de route liggen. Zo kun je meerdere afspraken slim combineren. De kaart toont al je contacten overzichtelijk op een landkaart, waarbij kleuren aangeven wat de status van elke relatie is. Hierdoor zie je in één oogopslag waar je verkoopkansen liggen en kun je je reistijd optimaal benutten. Pipedrive bevat geen functionaliteit zoals deze.
Waar Pipedrive in uitblinkt
Pipedrive is in de duurdere pakketten een salesmachine met een uitgebreid systeem dat verder gaat dan relatiebeheer en saleskansen netjes bijhouden (wat een CRM is). Het automatiseert dan ook terugkerende taken, biedt extra rapportages en bevat een functionaliteit voor e-mailmarketing.
Uitgebreide rapportages en forecasting
Pipedrive biedt een uitgebreid scala aan rapportage- en forecastingtools. In de duurdere pakketten krijg je toegang tot gedetailleerde verkooprapporten, omzetprognoses per product, activiteitenanalyses en aanpasbare dashboards. Deze features zijn vooral interessant als je een groot salesteam (> 50 mensen) aanstuurt dat veel verschillende producten verkoopt. Voor veel MKB-bedrijven en zzp’ers die diensten verkopen zijn de uitgebreide rapporten interessant, maar geen must-have voor succesvol klantbeheer en sales.
Inclusief e-mailmarketingtool
Pipedrive heeft in hun CRM de mogelijkheid om complete e-mailcampagnes op te zetten, inclusief automatische follow-ups, gedetailleerde tracking van geopende mails en clicks, en gepersonaliseerde templates. Via workflows kun je e-mailsequenties inrichten en die automatisch versturen. Dit is ideaal als je (veel verschillende) producten verkoopt waarbij klantcontact niet per se noodzakelijk is. Cirqll kiest voor een integratie met je bestaande e-mailsysteem, zodat je vertrouwde tools blijft gebruiken voor e-mailmarketing terwijl klantcommunicatie en leadopvolging netjes gekoppeld is aan je CRM.
Automatisering van enkele processen
Pipedrive pronkt met het automatiseren van je verkoopproces (al moet je de échte sales nog steeds zelf doen). Het CRM elimineert routinetaken: van het automatisch aanmaken van deals en inplannen van opvolgacties tot het toewijzen van leads aan verkopers. In vergelijking, Cirqll biedt automatisering voor essentiële processen rondom klantbeheer en sales. Bovendien kun je Cirqll via bijvoorbeeld Zapier ook koppelen aan elke software die je al gebruikt voor automatiseringen.
Een prijsvergelijking:
Cirqll vs Pipedrive
Je kent nu de sterke kanten van beide CRM-systemen. Dan blijft de vraag over: wat kost het? Op basis daarvan kun je een betere inschatting maken welk CRM het beste past bij jouw wensen en budget.
Wat is de goedkoopste optie voor
een team van 5 gebruikers?

5 x € 22,50 =
€ 112,50 p/mnd

5 x € 69 =
€ 345 p/mnd
Pakketten en prijzen
Cirqll biedt drie pakketten: “Overzicht” voor zzp’ers, “Samenwerken” voor bedrijven (beide €22,50 p/m) en “Groei” (€28 p/m).
Pipedrive biedt vijf pakketten: “Essential” (€24 p/m) en “Advanced” (€49 p/m) , “Professional” (€69 p/m), “Power” (€79 p/m) en “Enterprise” (€129 p/m).
Waar je op moet letten bij de prijzen
- Teamfuncties
Bij Cirqll zitten alle teamfuncties standaard in elk pakket. Bij Pipedrive moet je upgraden naar minstens het “Professional” pakket van €69 p/m voor features als taaktoewijzing en tools om met je team in het CRM samen te werken.
Hoeveel leads en klanten mag je uploaden per gebruiker?
Bij Cirqll is dit een onbeperkt aantal. Bij Pipedrive is dit gekoppeld aan openstaande deals. In “Essentials” mag je er 3.000 toevoegen en in “Advanced” 10.000. Alleen in het “Enterprise” pakket van €129 p/mnd mag je een onbeperkt aantal toevoegen.
Conclusie
Voor vergelijkbare functionaliteit ben je bij Cirqll vaak voordeliger uit omdat je niet hoeft bij te betalen voor essentiële features, zoals het werken als team in het CRM-systeem. Pipedrive lijkt in eerste instantie goedkoper met hun Essential pakket, maar voor de meeste bedrijfsfuncties heb je minimaal het Advanced of Professional pakket nodig, wat de totale kosten aanzienlijk verhoogt.
Samenvatting:
Welk CRM-systeem is de beste keuze?
Zowel Cirqll als Pipedrive zijn uitstekende CRM-systemen die je helpen bij het beheren van je klantrelaties en het verhogen van je omzet. Welk systeem het beste bij jou past, hangt af van je specifieke wensen en werkwijze. Heb je behoefte aan een uitgebreid systeem met veel automatiseringsmogelijkheden? Of zoek je juist een overzichtelijk CRM dat zich 100% richt op klantbeheer en sales? We zetten de belangrijkste verschillen op een rij om je keuze makkelijker te maken.
Kies voor Pipedrive als je:
- Zoveel mogelijk salesprocessen wilt automatiseren via workflows en e-mailsequenties
- E-mailmarketing en campagnes in je CRM wilt integreren
- Een product-gedreven bedrijf hebt waar persoonlijk contact minder cruciaal is
- Behoefte hebt aan zeer uitgebreide rapportages en forecasting per product
- Een all-in-one-systeem zoekt en bereid bent extra te betalen voor aanvullende features
Kies voor Cirqll als je:
- Effectief wilt samenwerken in een team zonder extra kosten
- Een intuïtief CRM-systeem zoekt zonder onnodige complexiteit
- Waarde hecht aan Nederlandse support en dataopslag
- Een dienstverlener bent waar persoonlijk klantcontact belangrijk is
- Direct persoonlijke ondersteuning wilt bij vragen (geen chatbots of lange wachttijden)
- Een helder dashboard wilt met de essentiële inzichten voor klantbeheer en sales
- Een vaste, eerlijke prijs wilt zonder verborgen kosten voor extra feature
Probeer Cirqll 10 dagen gratis
Wil je verder uitpluizen of Cirqll aansluit bij je wensen? Wij geven je graag een demo of maak vast een account aan zodat je met eigen ogen kunt zien waarom Cirqll hét meest eenvoudige CRM van Nederland is.
30 minuten rondleiding
Geen betaalgegevens nodig
Of neem direct contact met ons op: 085 016 33 56
Onze klanten aan het woord
” Cirqll geeft ons inzicht, overzicht en rust. “

Marjo
Consultant, NexR
” Cirqll onderscheidt zich door zijn eenvoud. “

Yvonne
Appart
” Een CRM kan niet eenvoudig genoeg zijn. Cirqll snapt dit. “

Sharon van Dijk
Orange8
” Klantbeheer is geen rocket science. Cirqll laat dat zien. “

Jonas van de Vlugt
360talk