Keuzestress in ondernemend Nederland: hoe kies jij?
Elke dag maakt een mens gemiddeld 35.000 keuzes. Niet elke beslissing is even belangrijk of even moeilijk: je kiest wat je ’s ochtends op je brood smeert of welk T-shirt je uit de kast trekt. Op kantoor kies je welke mail je eerst beantwoordt of welke factuur eruit gaat. Dit gebeurt veelal op gevoel, iets wat de bekende psycholoog Daniel Kahneman systeem 1-denken zou noemen. Deze automatische denkprocessen kosten weinig energie. Meer rationele, weloverwogen besluitvorming – systeem 2 – kost een stuk meer moeite.
Een grote doelgroep, geen groot succes
Als ondernemer sta je vaak voor belangrijke beslissingen. De juiste keuzes kunnen zorgen voor groei van je organisatie, verkeerde besluiten kunnen vervelende consequenties hebben. Keuzes maken hoort bij het ondernemerschap, maar het is ook riskant. En precies dat is waarom ondernemers vaak liever niet kiezen. Want niet kiezen kan nooit fout gaan, toch?
Deze denkwijze resulteert voor veel ondernemers in het handhaven van een hele brede doelgroep. “Hoe meer klanten, hoe meer omzet”, is vaak de gedachte. Ook is het een vorm van gemak: wie de gehele markt ziet als potentiële klant, hoeft niet af te bakenen wie hij of zij verwelkomt in de klantenkring. Dit betekent vermijding van systeem 2-denken, en dus vermijding van een grotere energiebesteding. Maar is deze werkwijze houdbaar – en levert het succes op?
Geen kansen zonder keuzes: begrenzing is groei
Bij Cirqll weten we dat het de energiebesteding meer dan waard is om je organisatie succesvol te maken. Ja, bewuste afbakening van je doelgroep kost tijd en betekent soms dat je wringende of confronterende beslissingen moet nemen. Maar juist dat maakt je daadwerkelijk een autoriteit op jouw vakgebied. Want jij wéét wat je aanbiedt en wie daar profijt van kan hebben. Jij kent jouw product of dienst beter dan iedereen. Maak gebruik van die expertise.
Deze expertise betekent ook dat je weet wat je níét aanbiedt. Ook daarin onderscheidt jouw dienst of product zich van andere aanbieders. Gebruik dit verschil als voordeel, door het actief te communiceren.
Onderscheid door openheid: eerlijkheid in expertise
Die openheid maakt jouw organisatie aantrekkelijk en levert een aantal voordelen op:
Allereerst zorgt dit voor een automatische inperking van je doelgroep. De consument weet waarvoor hij bij je moet zijn – en dus ook waarvoor niet. Zo kloppen alleen echte potentiële klanten bij je aan. En een kleinere doelgroep om te benaderen, dat scheelt ook in je marketingkosten!
Daarnaast profileer je jezelf duidelijker als expert. Je organisatie is eerlijk over de dienstverlening of het product, en is zich bewust van de mogelijkheden én tekortkomingen ervan. Dat schept vertrouwen.
De leukste keuze is vaak de beste keuze. Waar word jij blij van?
Besluiten nemen hoeft niet altijd energie te kosten; het kan je ook juist energie opleveren. Kiezen voor plezier, kan dat als ondernemer? Bij Cirqll denken we van wel. Door datgeen te kiezen waar jij blij van wordt, wordt je werk leuker. Dat straalt af op je communicatie en op je consumenten. Kies voor de methode, het product of de doelgroep waar jij kennis van hebt en plezier uit haalt. Voldoening is de mooiste beloning.
Kies en word gekozen: Cirqll helpt
Cirqll helpt ondernemers met kiezen, juist door het aantal keuzemogelijkheden te beperken. Bovendien geeft Cirqll suggesties die je denkproces ondersteunen. Zo kost klantenbeheer minder energie en levert het meer op. Meer aandacht, overzicht en werkplezier.
Cirqll maakt kiezen weer leuk. Wil jij keuzeplezier ervaren? Probeer Cirqll hier gratis uit.
Klantbeheer is geen kunst.
Met een systeem dat echt gebruiksvriendelijk is.
Ieder systeem kán het, maar Cirqll dóét het.