Het implementeren van een CRM-systeem: geen makkelijke klus. Sterker nog, het kan een behoorlijk complex avontuur zijn om je medewerkers (en jezelf!) overtuigd te houden van de waarde, terwijl zij keer op keer vastlopen in het nieuwe, onbekende CRM. Die ophopende frustratie kan medewerkers ontmoedigen om het CRM effectief te gebruiken – waardoor de waarde dus onbenut blijft. Hoe los je dit op? Simpel: met eenvoud. We leggen het je uit.
Eenvoudig ontwerp en simpele constructie
De implementatie van een CRM kan pas slagen wanneer medewerkers snappen hoe ze het CRM het best kunnen gebruiken. Om op te vallen en hun hoge prijzen te kunnen verantwoorden, zijn producenten van CRM-systemen geneigd heel veel functies en informatie in het CRM op te nemen. Te veel. Hierdoor wordt het CRM traag, maar bovenal wordt het CRM minder gebruiksvriendelijk. Je team en jijzelf zullen minder snel en gemakkelijk de juiste functies vinden. Ook hier is eenvoud de oplossing. Zo is Cirqll het bewijs dat je ook kunt opvallen met een eenvoudige interface en met simpele (maar vooral minder) functies. En het kost nog minder ook.
Natuurlijk ligt een groot aandeel van een succesvol resultaat in het ontwerpproces. Een gebruiksvriendelijk CRM-systeem is gericht op het gemak van de gebruiker. Zo’n CRM houdt door de indeling rekening met de wensen en verwachte keuzes van de gebruiker van het CRM. Dit soort interface heet “intuïtief”, waarbij het idee is dat de gebruiker natuurlijk aanvoelt hoe het CRM werkt en wat er van hen wordt verwacht, zonder dat ze diep hoeven na te denken of veel tijd hoeven te besteden aan het leren van het systeem.
Dus, wanneer een CRM eenvoudig genoeg is voor de gebruiker om prettig te kunnen gebruiken, zal er weinig ondersteuning nodig zijn bij de implementatie. Toch is hulp bij het werken met een simpele CRM niet altijd overbodig. Een begrijpelijk, pragmatische instructie bij de implementatie van een CRM vergroot de kansen dat het team er structureel mee gaat werken. Belangrijk is uiteraard dat ook deze instructie eenvoudig is. Dat scheelt tijd en stimuleert toepassing van de juiste werkwijze.
Hoe kies je een eenvoudig CRM?
Er zijn enkele factoren die van groot belang zijn om een CRM eenvoudiger te maken; of een eenvoudig CRM te kunnen kiezen.
Raadzaam is om als eerste te bepalen welke functies en informatie echt noodzakelijk zijn voor je bedrijf. Door alleen relevante en essentiële functies op te nemen, kan het CRM sneller worden begrepen, en overzichtelijker en gemakkelijker gebruikt worden.
Daarnaast moet in het CRM de gebruiker centraal staan. Dit betekent een eenvoudige gebruikersinterface en gemakkelijk te begrijpen functies. Zoals eerder benoemd maakt een simpel CRM het mogelijk dat je team en jijzelf efficiënt en snel kunnen werken.
Na de ontwikkeling van of de keuze voor een geschikt CRM, begint de implementatiefase. Als je voorgaande stappen goed hebt doorlopen, is het CRM van je keuze simpel in opbouw en eenvoudig in gebruik. Daardoor is er relatief weinig ondersteuning aan medewerkers nodig in de implementatiefase. Toch kun je met de juiste eenvoudige hulpmiddelen de drempel verlagen en het optimale gebruik van het CRM-systeem bevorderen, wat leidt tot betere resultaten en een grotere acceptatie ervan door medewerkers. Training, documentatie en workshops kunnen waardevolle hulpmiddelen zijn om medewerkers te helpen het systeem beter te begrijpen en ermee vertrouwd te raken. Als je een CRM-training bijvoorbeeld onderdeel maakt van het onboardingsproces van nieuw personeel, zorg je ervoor dat jouw klantrelaties en contacten goed worden beheerd vanaf de eerste week.
Waarom überhaupt een (simpel) CRM?
Voordat je het hierboven beschreven pad naar succesvol klantenbeheer inslaat, raden we aan jezelf nog één keer de volgende vraag te stellen: waarom wil je überhaupt een CRM? Waarvoor doe je het uiteindelijk?
Welnu, er zijn redenen genoeg. We noemen er een paar:
Een effectief CRM stelt je in staat om al je klantrelaties en contacten op één centrale plaats te beheren. Hierdoor kun je beter inzicht krijgen in de behoeften en voorkeuren van je klanten, wat gepersonaliseerde en gerichte communicatie mogelijk maakt.
Een CRM-systeem helpt je ook om de verkoopkansen te vergroten, de klanttevredenheid te verbeteren en efficiënter te werken. Door het centraliseren van klantinformatie en het monitoren en stroomlijnen van processen, kun je waardevolle relaties opbouwen en goed onderhouden. Met een CRM-systeem kun je deze voordelen optimaal benutten en de prestaties van je bedrijf naar een hoger niveau tillen, mits het CRM eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. Het CRM kan je bedrijf alleen maar laten presteren als je personeel ermee kan (en wíl) werken.
Benut de potentie: ga voor eenvoud
Simpel gezegd, het implementeren van een CRM-systeem kan een complexe uitdaging zijn. Maar met eenvoud als leidraad kun je de waarde ervan ontsluiten. Kies een CRM met louter relevante functies, een gebruikersgerichte interface en bied voldoende ondersteuning aan je medewerkers. Door deze stappen te volgen, voorkom je frustratie en komt het CRM volledig tot zijn recht voor jouw bedrijf. Onthoud dat een goed geïmplementeerd CRM je helpt om klantrelaties te beheren, verkoopkansen te vergroten en efficiënter te werken. Bereik het optimale potentieel van jouw CRM. Ga voor eenvoud!